Nowe lektury
Dyskusja na Twitterze jakiś czas temu zainspirowała mnie do poruszenia tematu lektur w szkołach. Kanon lektur niejednokrotnie był podważany (wspomnijmy chociaż zakusy ministra Giertycha, który chciał usunąć Gombrowicza z tej listy), krytykowany, czy wyśmiewany. Zamiast jednak wyrzucać z kanonu poszczególne lektury i je negować (to wszak zrobić najłatwiej), zachęcam do dzielenia się swoimi propozycjami nowych lektur.
Może znacie książki, które warto podsunąć uczniowi? Chodzi o książki, które zaciekawią młodego czytelnika i które zachęcą go do własnych, samodzielnych czytelniczych poszukiwań. Takich, które będą inspirować i zachęcać do myślenia. Założenia projektu nie są skomplikowane:
https://twitter.com/Apsalaar/status/431392538210344960
Myślę, że to, o czym wspomniała Gosia jest bardzo istotne. Niekoniecznie trzeba wyrzucać coś z listy lektur, wystarczy zmienić to, co niektórzy nazywają interpretacją. Czasem wystarczy położyć nacisk na inny aspekt omawianej powieści by zainteresować młodych czytelników.
A zatem – nic nie wyrzucamy, proponujemy zmiany interpretacyjne dotychczasowych lekturach, a także proponujemy nowe.
Raz w tygodniu będę wrzucać Wasze propozycje w osobnym wpisie – propozycje zbieram mailowo (najlepiej z krótkim uzasadnieniem) – kontakt [at] paulinamatysiak.pl, a także za pośrednictwem Twittera i Facebooka. Hashtag jest prosty do zapamiętania – #nowelektury – nie zapomnijcie tak oznaczyć swoich propozycji.
W przyszła niedzielę – pierwsze zestawienie.
Zostaw komentarz